Schakeling is geplaatst op 22 april 2005
ACLI controle.
De ACLI-controle, is feitelijk een Automatische Clignoteur en LIchtindicator voor een automobiel. Deze ACLI geeft een geluidssignaal als alarm wanneer de richtingaanwijzers na inschakeling nog niet in de rusttoestand terug zijn gekeerd, terwijl u alweer rechtuit aan het rijden bent (voorkomen van het onopgemerkt gebruik van de richtingaanwijzers), tevens heeft deze ACLI een controle-functie dat u bij het uitzetten van de motor, en het laten branden van de autoverlichting door middel van een geluidssignaal gealarmeerd wordt. De ACLI is ontworpen voor auto's met de MIN aan massa. Werking van het geheel: na inschakelen van de richtingaanwijzer, geeft de schakeling en ononderbroken reeks van 4 tonen weer in een voortdurend veranderende volgorde en ritme. De controle van dit deel is vrij eenvoudig, namelijk aansluitpunt C krijgt de voedingsspanning rechtstreeks van het contactslot en op aansluitpunt A komt een blokspanning van 12 Volt welke afkomstig is van de controlelamp van de richtingaanwijzer. De twee astabiele multivibratoren gevormd door de transistoren( T1/T2 en T3/T4) geven een signaal met een frequentie welke bepaald wordt door de bijbehorende RC-netwerken rondom de genoemde transistoren. De astabiele multivibrator rondom transistor(T1/T2) geeft tonen met verschillende frequentie welke mede afhankelijk zijn van de stuurspanning welke via diode(D4, D5) komt. Transistor(T5) vangt de tijdvertraging op, welke ontstaat op het moment dat de controle-lamp van de richtingaanwijzer UIT is in de cyclus van aan-uit-aan-uit-aan-uit-enz. Het alarmsignaal komt via diode(D6) terecht bij de versterkertrap transistoren(T7 t/m T11) en zal uiteindelijk via de luidspreker(LS) hoorbaar gemaakt worden. De tweede functie van deze schakeling, namelijk de controle van verlichting uitzetten, bij het verlaten van de auto werkt als volgt: bij het uitzetten van de auto, zal de voedingsspanning op aansluitpunt C wegvallen. Aansluitpunt B krijgt echter wel voedingsspanning (via de lichtschakelaar). Het gevolg hiervan is, dat de astabiele multivibrator(T3/T4) en de versterker(T7 t/m T11) spanning krijgen en transistor(T5) niet. Doordat transistor(T5) spanningsloos is, kan transistor(T6) niet gestuurd worden waardoor de collector van deze transistor(T6) op +12 komt te liggen. De diodes(D6 en D7) welke als AND-poort fungeren, geven nu het signaal door aan de versterker. De versterker zorgt nu voor een tweetonig-signaal welke via de luidspreker(LS) hoorbaar is. Op deze wijze is een schakeling verkregen, met twee verschillende alarmerings-functies, welke echter door het verschil in tonen goed uit elkaar te houden zijn. Ter verduidelijking: het aansluitpunt A wordt verbonden met de controlelamp van de richtingaanwijzer. Aansluitpunt B wordt verbonden met de lichtschakelaar. Aansluitpunt C wordt verbonden met het contactslot. Al deze punten zijn nabij het dashboard te vinden, zodat inbouw geen problemen zal geven. .
0363.jpg
Klik op afbeeldingen om hele schakeling te zien.


layout.gif
Afbeelding geeft componentenzijde weer, rode lijnen zijn de printbanen aan de soldeerzijde (In de layout staan staan vierkante soldeervlakken, verbonden met een lichtgroene lijn. Deze lijn geeft een doorverbinding aan, welke aan de componentenzijde van de print gelegd moet worden).

Terug naar index

Terug naar de homepage

Email deWebmaster