Schakeling is geplaatst op 22 augustus 2005
Buitenboordmotor hulpje.
De levensduur van buitenboord-motoren hangt vaak af van het toeval, omdat er eigenlijk geen controle-functies aanwezig zijn. Met deze schakeling welke feitelijk ontworpen is om de "accu" van een buitenboordmotor mee te laden, is het ook mogelijk om de temperatuur van de cillinderkop van de motor te meten. Voor het laden van de accu wordt gebruik gemaakt van een reguliere spanningsregelaar (wel een vermogenstype). Aan het begin van het laden is de laadstroom het hoogst, aan het eind van de laadcyclus stabilliseert de spanningsregelaar en zal automatisch tot 'druppel-laden' overgegaan worden. De laadstroomcontrole wordt door het als comparator geschakelde Integrated Circuit (IC1) uitgevoerd. Wanneer de LED 'brandt' zal de accu NIET geladen worden. Voor de cilinderkop-temperatuur meting wordt het Integrated Circuit (IC3) gebruikt, welke de aangesloten paneelmeter maximaal kan laten uitslaan tot 85º C. Met potentiometer P1 kan (indien u een 'rode' streep als MAXIMUM op de meter gebrukkt) de maximale temperatuur ingesteld worden. Zorg voor een goede 'geleiding' van het sensor-oppervlak van Integrated Circuit (IC3) naar één van de cillinderkop-bouten. Anders is een juiste temperatuur-meting niet te garanderen. Indien mechanische contructie problemen oplevert kunt u ook kiezen om (IC 3) op een cilinderkopbout te bevestigen en met losse draden op de print aan te sluiten.
0303.jpg
Klik op afbeelding om de hele schakeling te zien.


layout.gif
Afbeelding geeft componentenzijde weer, rode lijnen zijn de printbanen aan de soldeerzijde.

Terug naar index

Terug naar de homepagina

Email deWebmaster