Schakeling is geplaatst op 7 juni 2005
Stuurautomaat voor oliebranders.
Deze 'automaat' zorgt voor het electronisch uitschakelen van een oliebrander wanneer er iets in het systeem defect is. Voorwaarde voor werking van het geheel is 220V~ netspanning en een ketelthermostaat, waarbij de keteltemperatuur NIET de maximale waarde overschreden mag hebben omdat dan het in de schakeling opgenomen verbreekcontacr (KTmax) welke bijna altijd een bimetaal is GEOPEND zal zijn. Wanneer aan de eerder genoemde voorwaarden is voldaan, zal de LDR de detectie van "vlam aan" zijn. Indien deze voorwaarde aanwezig is zullenl Relais 1, 2, en 3 bekrachtigd zijn, waardoor de via de relaiscontacten geschakelde Brandermotor en Hoogspanningstransformator en olieklep zullen werken. Hierdoor werkt de oliebrander normaal. Wanneer nu de LDR 'geen' vlam detecteerd, zal de schakeling ervoor zorgen dat alle relais afvallen, waardoor de brander niets meer doet en de olieklep dicht zal zijn. Daarnaast zal de LED gaan branden, ten teken dat er in het systeem een fout zit, waarbij de thermostaat-functies nog WEL aanwezig zijn. Wanneer u het defect verholpen hebt, kunt u door het indrukken van drukknop S er weer voor zorgen dat de relais bekrachtigd worden, en de oliebrander zal werken. In de linkeronderhoek van de schakeling ziet u een opsomming van de aansluitpunten van deze schakeling, als voorbeeld op de aansluitpunten 'BMa en BMb' moet de brandermotor aangesloten worden. Op delen van de schakeling staat een levensgevaarlijke 220V~ netspanning, denk aan een deugdelijke behuizing en goede isolatie.
0278.jpg
Klik op afbeeldingen om hele schakeling te zien.


layout.gif
Afbeelding geeft componentenzijde weer, rode lijnen zijn de printbanen aan de soldeerzijde (In de layout staan staan vierkante soldeervlakken, verbonden met een lichtgroene lijn. Deze lijn geeft een doorverbinding aan, welke aan de componentenzijde van de print gelegd moet worden.

Terug naar index

Terug naar de homepage

Email deWebmaster