Schakeling is geplaatst op 15 april 2014

Richtingaanwijzer-verklikker.
Tijdens het besturen van een voertuig, kan het in de praktijk voorkomen nadat u de schakelaar van de richtingaanwijzer in de stand LINKS of RECHTS heeft gezet en een niet te grote draaibeweging met het stuurwiel uit hoeft te voeren de richtingaanwijzer niet automatisch in de neutrale-stand komt. Wanneer het in het voertuig dan lawaaierig is en/of u de aanduidingen (knipperende pijl en/of schakelend relais) niet bij u opvallen, blijft u rijden met een ingeschakelde richtingaanwijzer. Dit kan voor het overige verkeer behoorlijk hindelijk zijn, omdat men niet kan bepalen wat u gaat doen. Deze schakeling kan dan uitkomst bieden, omdat er gebruik gemaakt wordt van een irritant-geluid(welke zeker uw aandacht vraagt). Het hart van de schakeling is een 555-timer(IC) welke als astabiele multivibrator(AMV) geschakeld staat. Deze AMV zal met de gebruikte componenten, tijdens het inschakelen via de bestaande richtingaanwijzer-schakelaar(S) waarmee u de bestaande gloeilampen(LA1+LA2 of LA3+LA4) laat kippperen er zorg voor dragen dat een geluid met een frequentie van 1 kiloHertz via de luidspreker(LS) continu weergeven zal worden tot het moment dat schakelaar(S) automatisch of handmatig in de neutrale-stand komt. Deze schakeling is met name handig voor voertuigen welke een slechte of helemaal geen richtingaanwijzer-indicatoren bezitten. U kunt de geluidssterkte aanpassen door verandering van de waarde van weerstand(R3*), deze weerstand moet minimaal 68 Ohm zijn. Wanneer u een andere toonhoogte wenst, kunt u experimenteren met de waarde van condensator(C1). De schakeling is dusdanig eenvoudig van opzet, dat er vast een plaatsje achter het dashbord voor te vinden is.
0204.png
Klik op afbeelding om gehele schakeling te zien.

Klik op de COMPONENT-LIJST knop, voor een componenten overzicht
De component informatie, is voornamelijk afkomstig uit het leveringsprogramma van Farnell (www.farnell.com) tenzij anders aangegeven.

layout.png
De afbeelding geeft de printplaat weer, gezien bovenop de componenten. De rode lijnen zijn de printbanen welke zich aan de onderkant(soldeerzijde) bij een standaard print bevinden.


Terug naar index

Terug naar de homepage

Email deWebmaster