Schakeling is geplaatst op 06 januari 2013
UITVAL autoverlichting-alarmering.
Iedere automobilist zal ervaren, dat het detecteren van een kapotte lamp (achter of voor) tijdens een autorit lastig is. Deze schakeling welke eenvoudig van opzet is biedt hiervoor een dectectie/alarmering. De werking van de schakeling laat zich snel verklaren. Afhankelijk van de STROOM welke door de te controleren verlichtingskring loopt, zal over weerstand RX een bepaalde spanningsval ontstaan. Deze moet voor een goede detectie 400 milliVolt bedragen. In de componentenlijst is een berekenings-methode aangeven om de juiste waarde voor RX te bepalen. Gaat er nu één of meerdere lampen in de te controleren verlichtingskring stuk, zal de stroom door RX kleiner worden. De spanningsval over RX zal hierdoor kleiner worden, hetgeen ervoor zal zorgen dat transistor(T1) niet opengestuurd zal worden. Als gevolg hiervan zal transistor(T2) via weerstand (R3) de basis-emitterspanning krijgen wat eveneens zal zorgen dat de LED zal oplichten. Het oplichten van de LED is voor de bestuurder een teken dat er een lamp kapot is. Wanneer u twee identieke schakelingen gebruikt, kunt u afzonderlijk de VOOR- en ACHTER-verlichting in de gaten houden. LET OP!, de waarde van de stroombegrenzingsweerstand (R4*) moet dusdanig worden gekozen dat de stroom welke door de LED vloeit niet groter is dan 25 milliAmpére. De wijze van verlichtingcontrole kan heel divers zijn, echter dient het wel ALTIJD een gelijkstroomcicuit te zijn.
0105.png
Klik op afbeelding om gehele schakeling te zien.

Klik op de COMPONENT-LIJST knop, voor een componenten overzicht
De component informatie, is voornamelijk afkomstig uit het leveringsprogramma van Farnell (www.farnell.com) tenzij anders aangegeven.
layout.png
De afbeelding geeft de printplaat weer, gezien bovenop de componenten. De rode lijnen zijn de printbanen welke zich aan de onderkant(soldeerzijde) bij een standaard print bevinden. De TWEE BLAUWE printbanen geven de aansluitdraden van de te controleren verlichting weer, deze dient op de aansluitpunten A en B aangesloten te worden.

Terug naar index

Terug naar de homepage

Email deWebmaster